E10 benzine - THP Vti | Peugeot Citroën Renault | JWA Autoservice Oud-Beijerland

Ga naar de inhoud
JWA Autoservice

Problemen E10 brandstof


Wat is E10 brandstof en waar komen toch ineens die problemen vandaan

Omdat er toch behoorlijk veel onduidelijk is en wij veel vragen krijgen over de nieuwe benzine soorten, toch nog wat aandacht en uitleg.

E10 benzine is een motorbrandstof waaraan 10 procent bio-ethanol is toegevoegd. Ethanol wordt vaak gemaakt van suiker of zetmeel uit biomassa en is minder schadelijk voor het milieu dan benzine. De naam E10 benzine is gebaseerd op het ethanolpercentage in de brandstof.

Wat is E10 benzine en bio-ethanol?

E10 brandstof, voor oktober 2019 was het de Euro95, bestaat uit 90% benzine en maximaal 10% bio-ethanol. Ethanol, een ander woord voor alcohol, wordt vaak toegevoegd aan benzine. Doordat de productie en samenstelling van E10 minder slecht voor het milieu is spreekt men over een duurzame brandstof. Als het percentage ethanol onder de 5% ligt, wordt de benzine verkocht onder de naam E5, voor oktober 2019 was dit Euro98.

Hoe herkent u E10 en E5 bij het tankstation?

E10 en E5 zijn te herkennen aan de universele brandstofstickers op de pomp en het tankpistool. Het gaat dan om een ronde sticker met zwarte rand waarin E10 of E5 staat vermeld. Deze brandstofstickers zijn in heel Europa gelijk, zodat er minder vaak verkeerd getankt wordt.



Momenteel krijgen wij veel onverklaarbare storingen binnen die betrekking hebben op mengsel fouten of ontstekings fouten. In de meeste gevallen was de oorzaak dat men E10 had getankt. Nu is dit niet de enigste oorzaak. Moderne benzine motoren draaien op een "arm" mengsel. Dit mengsel zorgt ervoor dat er meer verontreiniging van kool en andere vervuiling op de zuiger en verbrandingskamer gaat hechten. Dit is te zien in onderstaande afbeelding.



Door de andere samenstelling van de E10 brandstof kan deze koolaanslag zorgen voor een ongecontroleerde verbranding wat lijd tot een misfire en storing tot gevolg.
Wij hebben inmiddels al een aantal motoren verlost van dit probleem. Wij doen via een procedure een reiniging van de verbrandingskamer en benzine injectoren. Deze reiniging lost de kool aanslag op. Daardoor kan het brandstof/lucht mengsel weer op gecontroleerde wijzen verbranden wat niet meer voor storingen zorgt. Uiteraard adviseren wij wel om over te stappen op E5 benzine.




De klachten van E10 tanken kunnen zijn dat de motor tijdens de koude start wat meer moeite heeft met aanslaan en in de opwarm fase wat meer inhoud of snokt.
Ook gaat het motorstoringslampje vaker branden, en kan soms weer vanzelf uitgaan.
Wat wij ook veel horen is dat de motor minder zuiging is geworden. Ook dit is helaas een eigenschap van de E10 brandstof.
Wij adviseren om bij problemen geen E10 meer te tanken maar over te stappen op E5. Hiermee hebben wij nog geen problemen gehad.

Het probleem is dat niet iedereen die E10 tankt last heeft van problemen. Ook wij kunnen niet aangeven bij welke motor of merk het wel problemen geeft. Ervaart u rare problemen ga dan eens over op E5 en kijk of de problemen weggaan.

Een ander groot probleem van de E10 brandstof of dat de bio-ethanol (alcohol) water/vocht aantrekt. Dit komt in uw brandstoftank terecht. Dit kan ervoor zorgen dat gevoelige brandstof/motor onderdelen aangetast worden door corrosie.
Wat (grote)kosten kan veroorzaken. Denk aan vervangen van brandstofpomp of injectoren.




© 2020 | JWA Autoservice | Privacy | Cookiebeleid
JWA Autoservice
RDW logo
GMTO
BOVAG lid
Terug naar de inhoud