logo jwa autoservice
Storing op brandstof raildruksensor
Brandstof raildruksensor
Het gaat hier over een Citroën met een 2.0 HDi dieselmotor uit 2004 met 242.000 kilometers
Auto is bij ons binnen gekomen met de klacht dat deze niet meer wilden aanslaan toen de auto warm was weggezet.
Als de motor was afgekoeld wilden de motor weer wel aanslaan.
Als de motor was afgekoeld wilden de motor weer wel aanslaan.
Wij hebben de klacht ook waargenomen door de auto warm te laten draaien en plotseling viel de motor uit en was inderdaad daarna niet meer te starten. Nadat deze was afgekoeld sloeg de motor weer met moeite aan.
We zijn met de basis begonnen en die bestaat uit het uitlezen van het storingsgeheugen. Daar waren op dat moment geen storingen aanwezig.
Dan gaan we de basis metingen uitvoeren. Deze metingen waren ook allemaal in orde behalve in het branstofsysteem hadden we een afwijking op de retour van 2 brandstofverstuivers.
De verstuivers hebben we gedemonteerd en door een specialistisch bedrijf laten testen. Hieruit is gebleken dat er 2 verstuivers kapot waren.
Deze hebben we vervangen. Nadat deze vervangen waren was het probleem nog niet helemaal over maar nu was er wel een storing in het systeem gekomen op de brandstof raildruk, foutcode P0190.
Dit zien wij veel nadat er iets vervangen is komt de daadwerkelijke oorzaak naar voren dit noemen wij een gevolg van een gevolg.
Deze sensor hebben we eerst met onze scoop gecontroleerd of de foutmelding wel echt uit de sensor afkomstig is.
Zoals je hiernaast kan zien is er veel ruis op het signaal (rode lijn) vanuit de sensor. En de sensor geeft geen reactie bij contact aanzetten. Deze reactie zie je bij de nieuwe sensor wel.
Een sensor geeft altijd een spanning van 0,5V spanning af. Dit noemen ze de controlespanning.
Na het monteren van de nieuwe sensor waren alle problemen weer verholpen en start en rijd de auto weer als vanouds.