logo jwa autoservice
THP/VTi motor
Algemeen
De THP-motor (Turbo High Pressure) is een benzinemotor, die door BMW en PSA Peugeot Citroën is ontwikkeld. Bijzondere kenmerken van deze motor zijn de direct ingespoten brandstof en een variabele kleptiming. De THP-motor is voorzien van een turbo met variabele drukregeling. Er zijn ook varianten ontwikkeld met een motorinhoud van 1.4 liter en 1.6 liter zonder turbo de VTi motoren, dit zijn indirect ingespoten brandstof motoren. Deze motor wordt geleverd in een 1.4 liter (EP4) en een 1.6 liter (EP6).
Inmiddels heeft Peugeot in eigen beheer ook de 1.2 THP motor ontwikkeld met een vermogen van 110pk en 130pk. Ook is er een 1.2 VTi motor met 82pk gebouwd door Peugeot zelf.
Deze motoren zijn ontwikkeld met de nieuwste technologie voor zuinig rijden en een lage uitstoot van CO2. De prestaties van de THP-motor kunnen in de praktijk wat tegenvallen. Verminderd vermogen, hoog olieverbruik en een rammelend geluid uit de buurt van de distributie. Dat is natuurlijk niet leuk, maar gelukkig is er wel wat aan te doen.
Inmiddels heeft Peugeot in eigen beheer ook de 1.2 THP motor ontwikkeld met een vermogen van 110pk en 130pk. Ook is er een 1.2 VTi motor met 82pk gebouwd door Peugeot zelf.
Deze motoren zijn ontwikkeld met de nieuwste technologie voor zuinig rijden en een lage uitstoot van CO2. De prestaties van de THP-motor kunnen in de praktijk wat tegenvallen. Verminderd vermogen, hoog olieverbruik en een rammelend geluid uit de buurt van de distributie. Dat is natuurlijk niet leuk, maar gelukkig is er wel wat aan te doen.
Vervuiling inlaatkanaal (THP motor)
Bij een direct ingespoten benzinemotor stroomt het mengsel niet meer langs de inlaatkleppen de verbrandingsruimte in, maar de brandstof wordt direct in de verbrandingsruimte ingespoten. Hierdoor worden de inlaatkleppen niet meer ‘schoongespoeld’ en kan er een vettige vervuiling op de kleppen afzetten. De luchtinlaat wordt kleiner met als gevolg dat de verbranding van het mengsel niet meer optimaal is. In eerste instantie zal het motormanagementsysteem corrigeren, maar uiteindelijk levert de motor minder vermogen, reageert niet meer lekker op het gaspedaal en kan gaan inhouden tijdens het rijden. Het lampje van het motormanagementsysteem hoeft niet te gaan branden.
Om deze vervuiling te verwijderen maken wij gebruik van een granulaat reiniging van TUNAP en een chemische reiniging met de BG cleaning tool. Hiermee hebben wij inmiddels zeer goede ervaring mee opgedaan. De kleppen en het inlaatkanaal worden weer brandschoon en de verbranding van het mengsel weer optimaal. Voor meer informatie kunt u terecht op deze pagina.
Olieverbruik (THP en VTi motor)
De vervuiling op de kleppen van de THP-motor (ook van de VTi) ontstaat door oliedampen in de verbrandingsruimte. Deze oliedampen zijn voornamelijk het gevolg van olieverbruik. Dit olieverbruik ontstaat door verkleefde zuigerveren of via de klepstelen door niet goed afdichtende klepseals. Er komt dan teveel olie boven de zuiger en bij verbranding ontstaat er een vettige brij op de relatief koude inlaatkleppen.
De verkleving van de zuigerveren kunnen we behandelen door middel van flushen van de motor. Een toevoeging aan de motorolie zorgt ervoor dat de zuigerveren beter gaan afdichten en het olieverbruik vermindert, waardoor de vervuiling van de inlaatkleppen ook vermindert. Daarna voorzien wij de nieuwe olie van een toevoeging en doen een toevoeging door de brandstof. Met deze toevoegingen zullen de verkleefde zuigerveren langer worden gereinigd voor een optimaal resultaat.
Het vervangen van de klepseals is ingrijpender. Hiervoor moet de cilinderkop worden gedemonteerd. Ook wordt dan de hierboven beschreven flush methode toegepast. Deze behandelingen geven over het algemeen een goed resultaat.
Ook door grote motorslijtage komt olieverbruik voor. Als dan de toevoegingen niet meer helpen is de slijtage te groot geworden waaraan wij ook niks meer kunnen doen. Dan is motorrevisie nog de enigste oplossing. Meer informatie kunt u op deze pagina vinden
Distributieketting (THP en VTi motor)
Een ander voorkomend euvel bij de THP-motor is de distributieketting. Door het rekken van de ketting is de kleptiming niet meer correct, waardoor de motor uiteindelijk ook minder vermogen levert, gaat inhouden en bijdraagt aan de vervuiling van de inlaatkleppen. Ook kan de ketting door rek tegen de geleider aanslaan, waardoor een ratelend geluid te horen is. Remedie is een nieuwe, aangepaste distributieketting en spanner. Daarbij worden de tandwielen en de kettingspanner ook vervangen.
Deze onderdelen zijn gemodificeerd en verbeteren de duurzaamheid en prestaties. Te lang doorrijden met een uitgerekte ketting veroorzaakt in veel gevallen onnodige gevolgschade en vermogens verlies,
Turbo (THP motor)
Als uw THP-motor geen vervuilingsproblemen heeft en de distributie staat nog netjes op tijd, maar u heeft toch klachten over de prestaties van uw auto, dan kan er een probleem met de turbo zijn. Door een defect in de turbo levert de motor aanzienlijk minder vermogen. Of de turbo lekt inwendig veel olie langs het asje van het schoepenwiel. Ook kan door slijtage van het asje van de Wastegate de turbo onvoldoende druk leveren, waardoor de prestaties aanzienlijk verminderen. In dit geval is het vaak mogelijk de turbo te repareren.
Diagnose (THP en VTi motor)
Als u klachten heeft over de prestaties van uw THP-motor wil dat natuurlijk niet zeggen dat al deze mankementen aanwezig zijn. Wij kunnen met behulp van een camera in uw motor kijken naar de mate van vervuiling. Ook kunnen wij de staat van de distributieketting controleren. Zo krijgt u een betrouwbare diagnose van uw motor.
Indien er reparaties nodig zijn krijgt u van ons vooraf een heldere prijsopgaaf. Mochten er zaken zijn waarvan niet direct duidelijk is of reparatie nodig is, dan bespreken wij dat voorafgaand aan de reparatie. Zo kunnen er geen misverstanden ontstaan en kunt u verzekerd zijn dat u een geweldig presterende motor krijgt.
Preventie (THP en VTi motor)
Helaas zal het niet altijd mogelijk zijn de vervuiling van het inlaatkanaal tegen te gaan, maar u kunt er wel wat aan doen om het zo lang mogelijk in de hand te houden. Tank altijd de ‘duurdere’ benzine. Hierin zit een toevoeging om de verbrandingsruimte te reinigen. Bovendien gaat de motor zuiniger rijden. Laat uw motor elk jaar voorzien van nieuwe olie, welke door de fabrikant wordt voorgeschreven. Een preventieve behandeling met een inwendige reiniging vertraagd het vervuilingsproces.. Rij niet altijd in de hoogste versnelling (dit is meestal de 6e versnelling). Als u bijvoorbeeld een lang traject in de vijfde versnelling rijdt, is de ‘flow’ van de inlaatlucht langs de inlaatkleppen groter. Hierdoor worden de kleppen toch enigszins schoongespoeld.
Tot slot
Op internet staat veel geschreven over de THP-motor. Vaak minder positieve verhalen. Realiseert u zich dat niemand de moeite neemt om een positief verhaal op te schrijven. En niet zelden zijn de negatieve ervaringen aangedikt om welke reden dan ook. De THP-motor is een geweldige motor die veel rijgenoegen kan geven. Heeft u klachten over de motor van uw auto, maak dan een afspraak met ons en u krijgt een heldere diagnose.