logo jwa autoservice
Peugeot 308 sw, ABS/ESP storing met verrassende oorzaak
Peugeot 308 sw met ABS/ESP storing. Wat in eerste instantie een simpele storing zou zijn, zijn we 6 dagen aan het zoeken geweest met een verrassende oorzaak.
We kregen deze auto binnen vanwege een melding en storing in het ABS/ESP systeem wat weergegeven werd in het instrumentenpaneel.
De klant had de auto nog niet zolang geleden van een particulier gekocht. Tijdens de proefrit kwam de storing ook al naar voren. Dit zou, om de aankoop rond te maken, opgelost worden bij de dealer.
De auto is daar ook geweest en ze hadden de ABS sensor en wielnaaf links achter vervangen zoals de storing aangaf.
De auto is daar ook geweest en ze hadden de ABS sensor en wielnaaf links achter vervangen zoals de storing aangaf.
Auto gekocht maar onderweg naar huis ging helaas het storingslampje weer branden.
Auto is bij ons terecht gekomen en wij zijn ermee aan de slag gegaan.
Bij het uitlezen van de complete auto waren er een heleboel storingen aanwezig. Omdat de klant ook had aangegeven dat het ECO lampje vaak knipperden en het start/stop systeem niet werkten zijn wij begonnen met het testen van de accu. Hieruit kwam naar voren dat de capaciteit nog maar 65% was.
Deze was dus na 6 jaar aan vervanging toe, we hadden toestemming om deze te vervangen. Na het vervangen en het opnieuw inlezen (ivm het start/stop systeem) van de nieuwe accu waren er al een aantal storingen verdwenen.
De storingen die nu nog aanwezig waren zijn:
Motor ECU
- U1213 intermittent - fout communicatie ABS /ESP ECU
- U1118 intermittent - fout communicatie
ABS/ESP
- C0037 62 intermittent - wielsnelheid linksachter
Stuurbekrachting
- U131D permanent - geen communicatie met parkeerhulp ecu, niet gekenmerkt
De foutmelding in de stuurbekrachting is niet te wissen en is een probleem in de ECU (computer) van de stuurbekrachtiging. Hiervoor zou het complete stuurhuis vervangen moeten worden. Dit laat de klant zitten.
Het enige wat nu niet werkt is het automatisch inparkeren van de auto.
Het enige wat nu niet werkt is het automatisch inparkeren van de auto.
We zijn daarom ons gaan bezig houden met de ABS/ESP storing omdat dit de belangrijkste is waardoor er elke keer een storingsmelding komt.
Zoals de storing al aangeeft is er een onlogisch signaal met de wielsnelheid van het linker achterwiel.
Vanuit PSA waren er een aantal TSB (technisch service bulletin) beschikbaar met betrekking op deze foutmelding. Deze hebben we geraadpleegd en uitgevoerd/nagekeken. Dit was allemaal goed.
We hebben daarna eerst alle ECU (rekeneneenheden) voorzien van de nieuwste software die beschikbaar is vanuit de fabriek.
Een hoop storingen kunnen tegenwoordig worden opgelost met een software update. Maar in dit geval was dat ook niet aan de orde, alle ECU's waren uptodate.
Vanuit PSA waren er een aantal TSB (technisch service bulletin) beschikbaar met betrekking op deze foutmelding. Deze hebben we geraadpleegd en uitgevoerd/nagekeken. Dit was allemaal goed.
We hebben daarna eerst alle ECU (rekeneneenheden) voorzien van de nieuwste software die beschikbaar is vanuit de fabriek.
Een hoop storingen kunnen tegenwoordig worden opgelost met een software update. Maar in dit geval was dat ook niet aan de orde, alle ECU's waren uptodate.
Toen zijn wij begonnen met het opzoeken van alle benodigde elektrische schema's. Zonder goed schema kan je tegenwoordig geen storing meer opsporen. Je moet weten waar de bedrading en stekkerverbindingen naar toe gaan om op de juiste bedrading je metingen uit te voeren.
In dit geval hadden we onder de achterbank een grote doorvoer stekker waar wij eenvoudig metingen konden uitvoeren.
Ik ben begonnen om onze scope aan te sluiten om te zien wat er gebeurt met het signaal tijdens het rijden. De scope neemt alle signalen op tijdens het rijden en als de storing erin komt druk je op de knop om de opname te stoppen. Daarna kan je frame voor frame terug kijken waar het fout gaat.
Hieronder zie je 2 foto's van de opname die gemaakt is.
Ik zal proberen om simpel uit te leggen wat ons is opgevallen.
De gele lijn is de 12V voeding vanaf de ABS/ESP ECU naar de ABS sensor links achter.
De groene lijn heb ik als referentie erbij gezet en geeft het ABS signaal van de sensor rechts achter.
De rode lijn is het signaal van de bewuste sensor links achter.
Er vallen ons een paar dingen op:
- Er is een enorme "ruis" over alle signaaldraden. Deze ruis is niet goed.
- Na elke ruis zie je in de rode lijn (signaal ABS sensor links achter) dat er een missend signaal is of de signalen komen te kort op elkaar.
Als je de signalen met rechts (groene lijn) vergelijkt zie je dat deze keurig netjes op dezelfde afstand van elkaar voorbij komt. Ondanks dat er ook hierin een ruis aanwezig is.
De groene lijn heb ik als referentie erbij gezet en geeft het ABS signaal van de sensor rechts achter.
De rode lijn is het signaal van de bewuste sensor links achter.
Er vallen ons een paar dingen op:
- Er is een enorme "ruis" over alle signaaldraden. Deze ruis is niet goed.
- Na elke ruis zie je in de rode lijn (signaal ABS sensor links achter) dat er een missend signaal is of de signalen komen te kort op elkaar.
Als je de signalen met rechts (groene lijn) vergelijkt zie je dat deze keurig netjes op dezelfde afstand van elkaar voorbij komt. Ondanks dat er ook hierin een ruis aanwezig is.
Met in het achterhoofd dat de dealer de sensor en wielnaaf links achter al had vervangen door nieuwe onderdelen en de bedrading compleet was doorgemeten zijn wij verder gaan nadenken.
Hieronder zie je nog een opname van het CANBUS signaal. Dit heb ik bewust gecontroleerd omdat er ook storingen zijn die aangeven dat er communicatie problemen zijn.
Rekeneenheden communiceren met elkaar over het CANBUS. Je moet dit zien als een soort glasvezellijn.
Er worden heel veel en zeer snel boodschappen op het CANBUS gezet en alle rekeneenheden zien deze boodschappen en antwoorden ook weer terug over dezelfde CANBUS.
Deze ruis/verstoring kan dus de communicatie fouten veroorzaken.
Hieronder zie je aan de linkerkant een CANBUS boodschap die normaal is en rechts zie je een boodschap die compleet verstoord is.
Rekeneenheden communiceren met elkaar over het CANBUS. Je moet dit zien als een soort glasvezellijn.
Er worden heel veel en zeer snel boodschappen op het CANBUS gezet en alle rekeneenheden zien deze boodschappen en antwoorden ook weer terug over dezelfde CANBUS.
Deze ruis/verstoring kan dus de communicatie fouten veroorzaken.
Hieronder zie je aan de linkerkant een CANBUS boodschap die normaal is en rechts zie je een boodschap die compleet verstoord is.
Wij zijn ons gaan verdiepen op de "ruis" die aanwezig is. Deze ruis hoort niet en kan voor veel problemen zorgen.
Ik heb daarom een simpele meting uitgevoerd en dat is de 12V boordspanning over de accu te meten. En ook daar was de ruis aanwezig. Elke keer op dezelfde afstand.
Dit gebeurde bij stationair draaiende motor. Bij contact aan was er niks aan de hand. Zie beeld hieronder, rode lijn.
Dit gebeurde bij stationair draaiende motor. Bij contact aan was er niks aan de hand. Zie beeld hieronder, rode lijn.
Het moest dus iets zijn wat de boordspanning van 12V al in de war schopt.
We zijn begonnen met het in beeld brengen van de dynamo-spanning, deze doet het ook pas bij draaiende motor en wellicht dat dit de ruis veroorzaakt.
Ik moet erbij vermelden dat de klant al had aangegeven dat 55.000km geleden de motor compleet is vervangen door een nieuw exemplaar. Hierdoor had ik al diversen kabelbomen en bedrading gecontroleerd op eventuele beschadigingen.
Verder met de zoektocht. De dynamo veroorzaakten de ruis niet. Die kon ik dus van het lijstje afstrepen. Toen ben ik verder gegegaan met de benzine injectoren. Ook deze waren niet de boosdoener en kon ik ook weer van het lijste afstrepen.
De volgende onderdelen die ik ben gaan controleren waren de 3 bobine's. Daarbij kwam ik al 1 bobine tegen die behoorlijk geoxideerd was door vocht in de stekker. Deze heb ik als eerste vervangen en de stekkeraansluiting hersteld.
Daarna ben ik de ontstekingssignalen in beeld gaan brengen en daarbij viel mij iets groots op....
De groene lijn is de 12V voedingslijn (boordspanning).
De blauwe lijn is ontsteking cilinder 2.
De gele lijn is de ontsteking cilinder 3.
De rode lijn is de ontsteking cilinder 1.
Bij de ontsteking van cilinder 2 en 3 zie je duidelijk dat dit de ruis veroorzaakt. Elke keer als de bobine de bougie een vonk moet leveren kwam de ruis tevoorschijn.
De blauwe lijn is ontsteking cilinder 2.
De gele lijn is de ontsteking cilinder 3.
De rode lijn is de ontsteking cilinder 1.
Bij de ontsteking van cilinder 2 en 3 zie je duidelijk dat dit de ruis veroorzaakt. Elke keer als de bobine de bougie een vonk moet leveren kwam de ruis tevoorschijn.
Hier hadden we dus gevonden waardoor de ruis werd veroorzaakt. Het waren de bobine's van cilinder 2 en 3.
Cilinder 1 had er nauwelijks invloed op.
Alleen waardoor kwam dit. Ik ben toen aandachtig het schema gaan bekijken en kwam erachter dat bobine 2 en 3 samen een gezamelijk massapunt hadden. En bobine 1 had een eigen massapunt.
Cilinder 1 had er nauwelijks invloed op.
Alleen waardoor kwam dit. Ik ben toen aandachtig het schema gaan bekijken en kwam erachter dat bobine 2 en 3 samen een gezamelijk massapunt hadden. En bobine 1 had een eigen massapunt.
Met in het achterhoofd dat de motor eruit is geweest had ik zoiest van het zou toch niet zo zijn dat ze de massapunten vergeten zijn vast te zetten.
In de documentatie uitgezocht welke massapunten ik moest hebben ben ik de onderdelen gaan verwijderen om erbij te komen.
En jawel daar was de oorzaak, de massabout compleet vergeten vast te zetten.
In de documentatie uitgezocht welke massapunten ik moest hebben ben ik de onderdelen gaan verwijderen om erbij te komen.
En jawel daar was de oorzaak, de massabout compleet vergeten vast te zetten.
Nadat ik de 2 massaboutjes goed had vast gedraaid ben ik weer metingen gaan uitvoeren.
De ruis op de 12V voeding was compleet verdwenen.
De ruis op de 12V voeding was compleet verdwenen.
Hieronder zie je het signaal van de ontsteking zonder problemen of ruis.
Het CANBUS signaal was nu ook weer keurig.
Maar het belangrijkste was de signalen van het ABS. Ik kan je vertellen dat ook deze weer keurig waren zonder ruis en zonder problemen.
Je ziet weer duidelijk een mooie strakke 12V voeding (gele lijn).
En een mooi repeterend signaal van de ABS sensor links (rode lijn) en ABS sensor rechts (groene lijn).
Je ziet weer duidelijk een mooie strakke 12V voeding (gele lijn).
En een mooi repeterend signaal van de ABS sensor links (rode lijn) en ABS sensor rechts (groene lijn).
Na alle storingen gewist te hebben uit alle rekeneenheden kwamen ze ook niet meer terug.
Van een ABS storing naar de oorzaak een losse bout van de bobine massa.
Conclusie, ga niet gelijk een onderdeel vervangen maar de juiste meting(en) is enorm belangrijk om tot de oplossing te komen. Hier kon je nooit achter komen zonder het gebruik van een goede scope, kennis en documentatie.